Blog ➜
Arkivpakkekalenderen 11/24: CityTourist
Af Thomas de Laine | Skrevet i Bushistorie, Arkivpakkekalenderen | Endnu ingen kommentarer
Nu hvor det langt om længe er blevet rigtig koldt, giver det mening at drømme sig til varmere årstider. Med andre ord: Hvordan kører man egentlig turister rundt i Københavns gader med offentlig rutebus?
Langeliniebussen
Fra sommeren 1960 kunne Københavns Sporveje tilbyde transport for turister med såvel en særlig turistsporvognslinje som en særlig buslinje. Turistsporvognen måtte naturligt nok holde sig til spornettet, og den kørte sidste gang i sommeren 1967. Buslinjen derimod kørte ud til Langeliniepavillonen og Den lille Havfrue og kaldtes for Havfruebussen eller Mermaid Bus. Langeliniebussen blev videreført under HT, som fra sommeren 1976 gav den linjenummer 50.
I sommeren 1988 havde HT imidlertid hele to tilbud til sine turister: Langeliniebussen og det nye vidunder sightseeingbussen. Sightseeinglinjen var en ensrettet ottetalslinje, der ligesom Langeliniebussen havde udgangspunkt på Rådhuspladsen og betjente Langeliniepavillonen og Den lille Havfrue. Imidlertid kom den også forbi en række andre seværdigheder. Til denne kørsel lod HT nogle af sine nyeste busser udsmykke særligt udenpå. Der var - ligesom med Langeliniebussen - tale om kørsel med almindelige bybusser, men i disse seneste årgange havde de dog stofsæder og et efter datidens forhold moderne interiør i orangerøde og gule farver. Og selvom man kørte til særlig takst, var sightseeingbussen uden guide.
Publikum tog sightseeingbusserne tilstrækkeligt meget til sig til, at HT fra sæson 1989 droppede Langeliniebussen. De oprindelige planer om, at sightseeingbuslinjen skulle køre hele året blev dog opgivet. I 1989, 1990 og 1991 var sightseeingbuslinjen derfor "alene" på gaden.
Små busser i små gader
I flere omgange har det været forsøgt at køre med små busser i de gamle, små gader i Indre by. Først forsøgte organisationen Københavns City Center sig i efteråret 1981 med en linje med minibusser med udgangspunkt ved Nørreport (Israels Plads) og kørsel rundt i området mellem Nørregade og Gothersgade. Lars Iversen fra De blaa Rutebiler i Taastrup var entreprenør på kørslen, som blev udført med små Steyr-minibusser. Det lettede dog aldrig rigtigt, så kørslen ophørte ved nytår, mens nogle af Steyr-minibusserne senere fandt vej til brug på airside i Københavns Lufthavn, hvor det er mere almindeligt, at man letter...
Næste gang var det turisterne, man ville køre rundt i byens små gader i mindre busser. I sæson 1992 lod HT nemlig sin sightseeingbuslinje få følgeskab af den såkaldte CityTourist-linje. Det var en ensrettet ringlinje i 20-minuttersdrift, der, som navnet antød, kørte rundt i City, hvorimod sightseeingbusserne bl.a. kom ud til Langelinie.
CityTourist-linjen blev betjent med nogle korte Neoplan-lavgulvsbusser, der var anskaffet brugt fra Sverige. Hertil kom nogle af HTs Mercedes-minibusser fra telebuskørslen, der også fik den særlige udsmykning. Samme år blev det desuden muligt at benytte de almindelige sightseeingbusser med ordinære HT-billetter og -kort, som også gjaldt på CityTourist-linjen. Her ses et linjekort med både sightseeing- og CityTourist-linjen fra sommeren 1992:
Kort over CityTourist- og sightseeingbuslinjen fra en folder udgivet i juni 1992. Folderen var både på dansk, engelsk og tysk, og begge ruter var uden guide.
Åbenbart slog de små busser i Indre by heller ikke an med turister, så CityTourist-linjen vendte ikke tilbage fra 1993.
Det tredje forsøg med små busser i de små gader var elbusserne, der fra juni 2009 til oktober 2010 kørte på den såkaldte CityCirkel-linje. Ligesom i 1981 var det med udgangspunkt på Israels Plads ved Nørreport st.
De sidste år med HT-sightseeingbusser
Efter 1992 var der kun fire sæsoner tilbage, hvor HT selv kørte med sightseeingbusser. I 1993 havde man erhvervet tre DAB serie 11-servicebusser, der blev sat i drift på sightseeinglinjen, der altså dette år også fik mindre busser, men til gengæld udvidet driften fra to til tre omgange i timen. Efter sæsonafslutningen begyndte HT dog i stedet at anvende disse busser på nogle af de nye servicebuslinjer, der kom frem rundt omkring i trafikselskabets område.
1994, 1995 og 1996 kørtes sightseeingbuslinjen igen med 12 m-busser, men stadig med lavt gulv, idet man nu benyttede DAB serie 15-busser fra linje 3 og 39. I 1996 kom der imidlertid skarp konkurrence fra noget hidtil uset i Danmark, nemlig private sightseeingbusruter, der blev kørt med dobbeltdækkere med åben overetage - plus naturligvis den guide, HTs sightseeingbusser fortsat ikke havde. De åbne dobbeltdækkere var nok i høj grad dødsstødet til HTs egen sightseeingbuslinje, der ikke vendte tilbage i sommeren 1997. Hertil kom, at en undersøgelse viste, at sightseeingbuslinjen især blev brugt af rejsende med almindelige HT-periodekort. Siden da er antallet af åbne dobbeltdækkere i de københavnske gader ved sommertid nærmest eksploderet, og sine steder i byen lader de til at være mere talrige end ordinære rutebusser!
Kilder og videre læsning:
Kiby, Jesper: Linjeoversigt for HT-HUR-Movia. Foreløbig, upubliceret udgave, København 2015.
Kommentarer
Ingen har endnu kommenteret dette indlæg.