Myldretid

Menu

Blog

Myldretid på Bluesky

Af Thomas de Laine | Skrevet i Bag om Myldretid | Endnu ingen kommentarer

Den korte version: Myldretid kan nu følges på Bluesky, hvor jeg poster en besked, når en ny nyhed, en ny artikel eller en anden lidt større opdatering på Myldretid finder sted. Profilen hedder @myldretid.dk. Hvis du er til billeder af ældre personbiler, har jeg også kreeret @dagensdyt.dk. Det kræver ikke en Bluesky-konto at se med, men vil man bruge det til løbende at holde sig opdateret, er det mest praktisk at oprette sig, hvilket både er gratis og kan gøres meget anonymt.

Og hvorfor så det?

Det er ikke en politisk manifestation, at Myldretid er kommet på Bluesky. Ganske vist er Bluesky for tiden et fremstormende alternativ til X/Twitter, som ejes af Elon Musk og nu bløder brugere i stort tal i en slags protestreplatformering væk fra X.

Men egentlig er pointen, at Bluesky ikke har de samme skavanker som de fleste andre sociale medier. Bluesky stiller sig således ikke i vejen for kommunikationen på samme måde som f.eks. Facebook og X/Twitter:

Myldretids profil hedder @myldretid.dk, og den bruges først og fremmest til at poste beskeder om opdateringer på hjemmesiden - f.eks. nyheder, nye artikler og andre væsentlige opdateringer. Løbende småopdateringer af billeder, Garagefakta og Busbasen vil normalt ikke blive nævnt på Bluesky.

Bemærk også, at profilen er Myldretids ansigt på Bluesky. Det er ikke en profil til mit personlige brug. Profilen følger visse andre profiler, der har med kollektiv trafik at gøre, og den er tiltænkt kommunikation om dette. Sociale medier har typisk en lidt usund sammenblanding af privat- og offentligsfære, men på Bluesky ønsker jeg at skille tingene mere ad. Jeg har for nuværende slet ikke en aktiv personlig profil på Bluesky.

@myldretid.dk på Bluesky

Forholdet mellem signal og støj

Jeg brugte slet ikke X/Twitter og kan alene af den grund ikke tage stilling til, om jeg vil smække med døren dér. Men jeg bruger andre sociale medier, og den oplevelse kan nogenlunde opsummeres som en kontinuerlig forværring af signal/støj-forholdet: Med tiden bliver der mindre og mindre af det ønskede og relevante indhold, mens andelen af ballademagere, reklamer og forskellige former for plantede budskaber går op. Det er derfor, det gør en stor forskel, at Bluesky tillader, at man selv bestemmer, hvad man får at se, frem for at en "algoritme" styrer det.

Facebook er måske det bedste eksempel. Denne platform har nu omkring 20 år på bagen, og i de første af dem fungerede den mest som et sted, hvor man kunne dele hyggelige, omend ret unyttige, beskeder fra sit liv med venner og bekendte - som f.eks. om hvad man spiste til aftensmad. Men med tiden er reklamerne, sponsoraterne, svindlerne, AI-robotterne og den slags folk, der kan drive ethvert fornuftigt menneske væk fra forummer og kommentarfelter, kommet til at fylde mere og mere. Det personlige er også gradvist blevet fortrængt af det semioffentlige. En dag i december talte jeg op, hvor mange af de første 100 ting, jeg blev vist i Facebook-app'en, der egentlig var opslag fra Facebook-venner eller i grupper, jeg var medlem af. Det var kun omkring 20 procent. Resten var reklamer, sponsorerede opslag, eller opslag fra fremmede virksomheder, organisationer, sider, grupper og personer, som Facebooks algoritme mente, at jeg skulle se.

YouTube er desværre i en lignende udvikling. Tiden vil vise, om det kommer til at gå samme vej med Bluesky, men for nu er det min oplevelse, at Bluesky har markant mindre støj og bedre plads til indholdet end de andre platforme.

Tag et kig på @myldretid.dk (eller den mystiske lillebror @dagensdyt.dk) og vurdér selv.

Kommentarer

Ingen har endnu kommenteret dette indlæg.

Kommentér

Skal udfyldes!
Skal udfyldes! Vises ikke.