Blog ➜
Arkivpakkekalenderen 17/24: Ballerup Bybusser anno 1971
Af Thomas de Laine | Skrevet i Bushistorie, Arkivpakkekalenderen | Endnu ingen kommentarer
Et 50 års jubilæum blev her i efteråret passeret uden nogen officiel markering. 2. oktober var det nemlig et halvt århundrede siden, Jørgen Andersen lagde grunden til det nuværende Gråhundbus ved at begynde at køre bybus i Ballerup.
Jørgen Andersen var dengang lige knap 24 år og havde indtil da bl.a. arbejdet hos Therkildsen i Bagsværd og Forenede Rutebiler i Gladsaxe. Men nu var det tid til at være selvstændig, og i Ballerup kunne han se et hul i busbetjeningen at lukke. På et tidspunkt, hvor man ellers flere steder var ved at løbe ind i økonomiske problemer i buskørslen, startede Jørgen Andersen altså en by rute op: Ballerup Bybus, der naturligvis bar linjenummer 1, kørte fra 2. oktober 1967 mellem stationen, Hedeparken og Magleparken i fast 20-minuttersdrift ligesom S-toget.
Til kørslen anskaffedes en brugt bus fra Stephansen, og dette er baggrunden for, at bemalingen på Stephansens og Jørgen Andersens busser lignede hinanden så meget. Derudover købtes også en reservevogn, som dog aldrig nåede at blive indregistreret. Den ene køreklare bus, Jørgen Andersen selv som chauffør og oprindeligt blot yderligere én chauffør var i begyndelsen hele busselskabet, men der kom hurtigt til at ske udvidelser med overtagelse eller genoprettelse af flere ruter, som andre vognmænd opgav, ligesom såvel personalet som vognparken naturligvis voksede.
Allerede fra december i åbningsåret kørtes således med endnu en (lånt) vogn i myldretiderne på linje 1, så der var 10-minuttersdrift med forbindelse til Cx-togene på Ballerup station, og senere hen eksisterede også en kort overgang en linje 2.
Juledag 25. december 1971 trådte denne køreplan i kraft, der omfattede alle Jørgen Andersens nu fem ruter:
Omslag inkl. linjekort på køreplan for Ballerup Bybusser pr. 25. december 1971.
Opstillingen er anderledes end i dag, men Ballerup bybus er til at genkende. Køreplan pr. 25. december 1971.
Der indgik altså allerede efter fire år en række andre ruter i selskabet:
Linje 139 mellem Ålekistevej-sløjfen i Vanløse og Ballerup st. havde Jørgen Andersen overtaget fra Lars Iversens De blaa Rutebiler i august 1971. Linjen var en sidste og underskudsgivende del af Lars Iversens virksomhed i Rødovre, som blev fortrængt af Københavns Sporvejes udvidelse ind i Rødovre Kommune i 1967. Lars Iversen slog sig fra 1968 i stedet på bybusdrift i en anden af Københavns fremvoksende forstæder, nemlig Taastrup. Jørgen Andersen indpassede i stedet linje 139 i sit net linjer med udgangspunkt i Ballerup.
Linje 156 købte Jørgen Andersen fra årsskiftet 1968/69 af Thinggaards sjællandske aflægger De Grå Rutebiler, som blev afviklet. Fra overtagelsen kørte ruten Ballerup-Måløv-Knardrup-Ganløse-Farum, men kørslen Ganløse-Farum blev snart overladt til andre, og linjen fik samdrift med linje 157. I maj 1971 blev linjen til gengæld forlænget til Lynge.
Linje 157, "Smørumnedre Ringlinie", var blevet genoprettet af Jørgen Andersen i oktober 1968, efter at en tilsvarende rute havde været kørt ustabilt af andre vognmænd i flere år. I den genoprettede version kørte ruten først Ballerup-Måløv-Smørumnedre, men fra foråret 1971 fik den ringlinjeformen - de første tre år ensrettet mod uret.
Linje 158 blev (gen)oprettet af Jørgen Andersen i maj 1971, og den havde samdrift med linjerne 156 og 158, således at alle tre linjer blev kørt med de samme to vogne. Den kørte fra Ballerup via Måløv og Knardrup samt via skiftevis Ganløse og Søsum til Slagslunde og retur den anden vej. I maj 1972 blev ovennævnte linje 156 integreret i linjen.
Køreplanen for linje 157, Smørumnedre Ringlinie, fra 25. december 1971. Tidligere dette år var linjen blevet netop en ringlinje. Først senere indførtes også ture i urets retning.
I køreplanen fra 25. december 1971 var der meget brugervenligt opstillet fælleskøreplaner for strækningerne Ballerup-Ganløse for linje 156/158 og Ballerup-Måløv for linje 156/157/158.
Efter 1971
Linje 1 mellem Ballerup st. og Magleparken skiftede i 1974 linjenummer til 156, og sammen med linje 157 og 158 er den blandt de forholdsvis få linjer i Storkøbenhavn, der er kommet meget genkendeligt gennem HT-, HUR- og Movia-systemet op til i dag.
Jørgen Andersen udvidede sin virksomhed markant med årene, bl.a. ved opkøbet af Manza's Turistfart, overtagelsen af Hillerød Bybusser og etablering af fjernbuskørsel med ruten til Ystad-Rønne. Undervejs blev navnet Gråhundbus adopteret.
Da Jørgen Andersens HT-kørsel første gang kom i udbud, genvandt han den for en 4-årig periode, men 1. april 1994 var det slut: Linjebus vandt Ballerup-linjerne, mens De Hvide Busser vandt bybuskørslen i Hillerød. Jørgen Andersen havde slet ikke budt på sidstnævnte.
Efter 1994 har Gråhundbus således handlet om fjernbuskørsel, men her kunne "Hr. And" også være kreativ. F.eks. drev Gråhundbus og City-Trafik, som Jørgen Andersen var medejer af, en overgang i samarbejde linje 864 mellem Ballerup og Aarhus via Grenaa-Hundested-overfarten. Det fungerede sådan, at Gråhundbus kørte fra Ballerup station til færgen i Hundested, hvor man gik ombord. På havnen i Grenaa stod en tidligere Gråhundbus-vogn, der nu tilhørte City-Trafiks afdeling i Skanderborg, klar til at fragte passagererne til Aarhus. På denne måde kunne man inden for de daværende rammer for fjernbuskørsel godt få lov til at konkurrere med Abildskous rute 888 mellem Aarhus og Valby! Linje 864 fik dog ikke nogen specielt lang levetid, hvorimod Bornholmerbussen blev en guldkalv.
Sommerkøreplan 1995 for linje 864.
Kilder og videre læsning:
Thinggaard, Kim: Fra bybus til buskoncern. 25 år med Jørgen Andersen, Ballerup Bybusser. Med afsnit om Nordvestegnens bustrafik ved Jens Birch og Hillerød Bybusser ved Michael Sinding. Sporvejshistorisk Selskab, København 1992.
Kommentarer
Ingen har endnu kommenteret dette indlæg.