Inden der kom til at stå Flixbus på det hele, udspillede der sig som bekendt en kamp mellem Rød Billet-fjernbusserne og Abildskous fjernbusser, alt imens den danske jernbane i disse år har sine udfordringer. Men det er ikke første gang i historien, der har været kamp om passagererne mellem Abildskou og røde billetter.
Med Abildskou fra Århus til København
Abildskou lykkedes endelig i 1983 med at få tilladelse til at køre en fjernbusrute mellem Århus og København via Ebeltoft, Mols-Linien og Sjællands Odde - rute 888. Det var både før og efter 1983 ganske vanskeligt at få lov til at etablere fjernbusruter i Danmark, idet man ikke ønskede at ødelægge økonomien i togbetjeningen. Men Abildskous rute kom i gang, om end oprindeligt med betydeligt færre afgange, end hvad der senere blev tilfældet.
Til driften anskaffede Abildskou i flere omgange ledbusser, hvoraf de første anskaffelser var fra DAB. En af selskabets fine serie 7-ledbusser prydede gennem flere år forsiden af lommekøreplanen for rute 888, som f.eks. her i maj 1995, hvor man dog i praksis alvorligt risikerede at blive mødt af en Neoplan-ledbus i stedet:
Forside af lommekøreplan for Abildskous rute Århus-København pr. 29. maj 1995.
Prisen angives til at være 280 kr. tur/retur, hvilket svarer til cirka 420 nutidskroner, når dette skrives.
Rød billet
Abildskou var billigere end DSBs normalpriser, men så havde DSB da også et modtræk. Det var nemlig DSB, der introducerede danskerne til begrebet "rød billet". Denne folder fra maj 1988 reklamerer således med en returbillet Århus-København til kun 220 kr.
Folder om DSBs rød billet-tilbud fra maj 1988.
Var 220 kr. tur/retur for en returbillet med toget så billigt dengang i maj 1988? Tager man den generelle prisudvikling siden, svarer det til knap 400 kr. her 19½ år senere. Tja, Orange-billetter annonceres ganske vist i dag fra DSB helt ned til 99 kr. hver vej, men de afgange er, om man så må sige, ikke for børn, som nedenstående Orangebilletsøgning på DSBs hjemmeside viser. De mere spiselige tidspunkter koster typisk 149, 169, 189 eller 219 kr. i hver retning som Orange-billetter, så i det store hele er det måske mest "farven" på billetten, der har ændret sig over de sidste 30 år.
Priser på DSB Orange-billetter København H-Aarhus i næste uge ved søgning på DSBs hjemmeside 7. december 2017.
Thinggaard
Udover Abildskou kørte både Søndergaard og Thinggaard som bekendt fjernbusser over Kattegat. I denne tid kan jeg derfor ikke lade være med at vise forsiden af Thinggaards køreplan for jul og nytår 1991/92. Her var man i øvrigt ærlige om busbenyttelsen, idet man andetsteds i køreplansfolderen har en tegning af en Neoplan... Både Thinggaards og Søndergaards ekspresbusruter blev senere opslugt af Abildskou.
Thinggaards julekøreplan for jul og nytår 1991/92.
Kilder og videre læsning:
Om Abildskou og fjernbusrute 888 kan der læses meget mere i bogen om selskabet fra 2010:
Birch, Jens & Jeppe Steensgaard: Abildskou - fra nærtrafik til fjerntrafik. J-bog, Ishøj 2010.
Kommentarer
Christian
Skrevet
jeg kan nu ikke mindes, at Thinggaard kørte over Storebælt! Derimod kørte bussen via Ebeltoft-Odden-overfarten.
Da jeg tog fjernbussen fra Aalborg til København i 2000 var det i hvert fald ikke over Storebælt, som jeg kun har krydset i bil.