Myldretid

Menu

Blog

Med letbane til Odder og Lisbjerg på dag 1

Af Thomas de Laine | Skrevet i På gaden | 2 kommentarer

Vi lever i omskiftelige tider, og nogen gange åbner letbaner med 13-14 timers varsel. I hvert fald i Danmark. Således stod det fredag eftermiddag klart, at Aarhus Letbane langt om længe ville begynde kørslen med passagerer til Odder og Lisbjerg allerede fra den tidlige morgenstund lørdag! Tilladelsen var nemlig endelig kommet i hus.

Jeg besluttede at give pokker i al planlægning og tog til Aarhus lørdag for at få nogle billeder på premieredagen. Og dette indlæg opsummerer mine indtryk.

Vogntog 2104-2204 i Malling

Vogntog 2104-2204 ankommer til Malling, spor 1. Fotografen stod på perron 2, der benyttes af tog mod Odder, og der er dels en høj kant, men intet rækværk, og dels et vist mellemrum ind mod spor 1. Så det gule skilt, placeret på en konstruktion af træpaller, minder letbaneførerne om, at dørene ikke må åbnes i højre side, hvis tog mod Odder undtagelsesvis bruger spor 1. Foto: Thomas de Laine.

Oddergrisen er lettet

Vel ankommet med lyntoget til Aarhus H steg jeg på den første vogn mod Odder. Der var sådan set godt fyldt op, og det var ret tydeligt, bl.a. på folks samtaler, at det var den genåbnede bane, som udgjorde selve formålet med turen for langt de fleste netop i dag. Og i Odder stod der et kamerahold og filmede ankomst og afgang mv. Her stod jeg af for at tage nogle billeder og blev blandt andet mødt af en ejendomsmægler, der gerne ville overtale mig til at flytte til byen!

Vogntog 2112-2212 afgår fra Odder

Afgang fra Odder med Tango-vogntog 2112-2212, tv-kamera og hilsen fra vognsty... letbaneføreren! Foto: Thomas de Laine.

Egentlig var vejret ikke det bedste at fotografere i, for himlen skiftede konstant mellem solskin, lette skyer, mere massive skyer og store, helt grå skyer, så det var lidt en udfordring at finde gode steder og vinkler, der ville fungere, uanset om der var sol eller ej lige i de kritiske sekunder.

På vej til Odder og retur bemærkede jeg en hel del småforsinkelser, men det kan ikke udelukkes, at det bare var begynderproblemer. Dog indeholder køreplanen en del ret korte vendetider: Særligt skal flere vogne i timen vende på Aarhus H på bare 3 minutter. Det sker ved perronen, altså uden brug af vendesporet, men det er stadig ikke megen buffer at have til at opfange forsinkelser. Og på min tur fra Aarhus H til Odder var der tilpas stor forsinkelse i modsatte retning til, at den planlagte krydsning i Tranbjerg blev forlagt til Mårslet. I Odder skulle togene egentlig have 8 minutters ophold, men f.eks. ankom toget med afgang kl. 13.37 først kl. 13.34 - igen blot 3 minutter før en 70 minutters køretur til Lisbjerg.

Noget af balladen skyldtes nok krydsningerne. I f.eks. Malling, hvor jeg stod af på tilbagevejen, holdt i hvert fald tre nordgående tog i træk flere minutter og ventede på de sydgående tog, til trods for at opholdet her ifølge køreplanen kun er på 1 minut.

Krydsning mellem letbanetog i Malling

Vogntog 2109-2209 til venstre afgår med flere minutters forsinkelse fra Malling mod Aarhus efter at have afventet krydsning med 2204-2104, der til højre netop er ankommet og skal videre mod mod Odder. Foto: Thomas de Laine.

Infrastrukturen, som i denne sammenhæng i høj grad vil sige krydsningsmulighederne, skulle sådan set allerede nu kunne klare 4 afgange i timen helt ned til Odder. Og når Grenaabanen genåbner, er det netop også planen at have kvartersdrift i dagtimerne så langt som til Mårslet. Så man må håbe, at krydsningerne fungerer bedre, end de gjorde under premieredagens halvtimesdrift.

På hele strækningen Aarhus-Odder køres der i øvrigt om aftenen, lørdage fra omkring kl. 16 og hele dagen på søn- og helligdage ellers kun én gang i timen, og dette er også det planlagte efter Grenaabanens åbning. Taget i betragtning af hvor tæt bebygget området langs banens første håndfuld kilometer ud af Aarhus er, kan det godt undre, at man ikke fra begyndelsen kører oftere aften og øvrige weekend i hvert fald til f.eks. Tranbjerg eller Viby. Halvtimesdrift burde være minimum, men området ligner noget, der sagtens kunne bære mere endnu, specielt efter en "opdyrkningsperiode". Reelt er denne strækning en del af selve Aarhus.

Når det er sagt, så er netop strækningen sydvest for Aarhus H noget, der kunne mistænkes for at få kapacitetsproblemer inden for en overskuelig årrække. Strækningen er jo, som før ombygningen, kun enkeltsporet, men med krydsningsgmuligheder på Viby og Tranbjerg stationer. Det vil selvfølgelig være dyrt at etablere dobbeltspor på strækningen, men det virker en anelse kortsigtet, at selv den nyanlagte del med f.eks. den kurvede bro, der fører letbanen over sporene til DSBs værksteder lige vest for Ringgadebroen, kun er bygget bred nok til ét spor. Såvel mod Odder som på tilbagevejen bemærkede jeg, at det udadgående tog måtte afvente et indadgående mellem banegården og denne bro.

Vogntog ved Klokhøjen

Vogntog mod Lisbjergskolen nærmer sig Klokhøjen. Broen i baggrund fører bl.a. letbanen over motorvejen. Foto: Thomas de Laine.

Lisbjerg

I den anden ende, der også åbnede lørdag, altså mellem Universitetshospitalet og Lisbjergskolen, var togene så godt som tomme, og der manglede ikke ledige parkeringspladser på Parkér&Rejs-anlægget ved Klokhøjen (mindst den ene parkerede bil tilhørte i øvrigt en anden entusiast). Lisbjerg-enden af banen kører nemlig i et næsten ubebygget byudviklingsområde, hvor der ellers ikke er sparet på imponerende bro- og dæmningsanlæg for letbanen. Lisbjerg by har omkring 1000 indbyggere, som nok i første omgang er dem, der vil kunne bruge letbanen til noget, men der er faktisk nogle hundrede meters gang fra nærmeste letbanestoppested til Lisbjerg trods stoppestedsnavnet "Lisbjerg Bygade".

Modsat Odderbanen, der som sagt kører gennem forlængst bebyggede kvarterer sydvest for Aarhus H, har Lisbjerg halvtimesdrift i hele driftstiden. Men spørgsmålet er igen, om ikke en større del af afgangene burde føres igennem til Lisbjerg allerede nu? Området skal jo gøres attraktivt, og det samme gælder Parkér&Rejs-anlægget.

Vogntog 2202-2102 ved Lisbjergskolen

Vogntog 2202-2102 ved den øde endestation ved Lisbjergskolen. Her skulle denne tur vende på kun 3 minutter efter den 70 minutter lange tur fra Odder. De fleste ture har dog om lørdagen 13 minutters ophold ved Lisbjergskolen. Foto: Thomas de Laine.

Tango i drift

På premieredagen satte Stadler Tango-vognene deres præg på driften. Det var også første dag med disse i passagerdrift på letbanen, hvilket måske var en del af årsagen til, at de på denne måde blev vist så talrigt frem for offentligheden. For når Grenaabanen åbner, skal de især køre dér, hvilket indebærer, at turene ad Randersvej til Universitetshospitalet og Lisbjerg og grundstammen i Odderbanens betjening nok typisk vil blive kørt med Variobahn-typen.

Mårslet st.

Mårslet st. bliver senere sydlig endestation for de fleste af Grenaabanens ture. Tango-vogntog nr. 2102-2202 i Mårslet. Foto: Thomas de Laine.

Da jeg første gang besøgte Aarhus Letbane (i drift) mellem jul og nytår, bemærkede jeg bl.a., at jeg egentlig fandt sæderne i Variobahn-vognene ret behagelige sammenlignet med f.eks. typiske udenlandske sporvogne eller metroen i København. I Tango-vognene er de dog endnu bedre polstrede, og der er sågar armlæn, der kan klappes ned, ud mod midtergangen. Hvor sæderne er placeret vis-à-vis, er benpladsen til gengæld noget kneben.

I drift så jeg otte Tango-vogne (nr. 01, 02, 04, 05, 09, 10, 11 og 12) og kun én Variobahn-vogn (nr. 11), men det er muligt, der kørte en Varibobahn-vogn mere. Den observerede Variobahn-vogn kørte kun nord for Aarhus H. Der er ellers flere Variobahn (14 styk) end Tango (12 styk).

I afdelingen for skønhedsfejl var der ikke helt styr på de automatiske annonceringer af stationerne. I et af vogntogene blev der sagt "Odder - toget kører ikke videre" umiddelbart efter afgang fra hver station, og generelt kom annonceringen af den enkelte station først næsten, når vi holdt stille ved perronen. Annonceringen af Rude Havvej kom sågar i begge retninger først lige efter passage af stationen - ikke det heldigste, når standsning her kræver, at der er trykket stop!

Kommentarer

John Bodholdt Nielsen

Skrevet

Tak for endnu et af dine veloplagte skriverier om trafikken i Danmark

Daniel Holm Nielsen

Skrevet

Altid en fornøjelse at læse med!

Kommentér

Skal udfyldes!
Skal udfyldes! Vises ikke.