Blog ➜
Arkivpakkekalenderen 6/24: Nu starter de arkæologiske udgravninger til metroen
Af Thomas de Laine | Skrevet i Bushistorie, Arkivpakkekalenderen | Endnu ingen kommentarer
Hvis man er cirka 21 år og københavner, har Kgs. Nytorv været metrobyggeplads i cirka to tredjedele af ens liv! Gravearbejdet begyndte i foråret 1996, og 21. oktober 2002 åbnede så driften på metroens etape 1 mellem Nørreport, Vestamager og Lergravsparken efter et indvielsesarrangement hele den forløbne weekend. Man byggede dog stadig om i gadeplan på Kgs. Nytorv ind i 2003.
Ved begyndelsen på gravearbejdet i 1996 udsendte HT bl.a. denne gule folder om busomlægningerne omkring Kgs. Nytorv, der trådte i kraft 14. april dette forår. Man bemærker bl.a., at der kørte noget flere buslinjer dengang, at der var busdrift ad en del flere gader end i dag, og at der var flere og mere spredte stoppestedsplaceringer på pladsen.
Folder fra HT om busomlægninger omkring Kgs. Nytorv pr. 14. april 1996.
Busbetjeningen i Ll. Kongensgade og på Højbro Plads mv. bortfaldt i maj 2003, mens linje 27 til Havnegade og linje 28 til Sankt Annæ Plads blev erstattet af linje 650S i Holbergsgade til Kvæsthusbroen allerede fra juni 1996. Alle busserne, og dem blev der fra 2003 en del færre af, har siden holdt i Holmens Kanal foran metrostationen og Magasin.
Inden metroen åbnede, kørte der intet mindre end 47 busser i timen i myldretiden mellem Nørreport og Kgs. Nytorv:
- 6 busser i timen til og fra Emdrup, Søborg og Bagsværd på linje 42/43
- 12 busser i timen til og fra Nørreport st. på linje 31
- 6 busser i timen til Nørrebro, Brønshøj og Tingbjerg på linje 4E (kun mod byen morgen og mod Tingbjerg eftermiddag)
- 6 busser i timen på linje 72E/79E til og fra Rigshospitalet og Østerbro mv.
- 5 busser i timen på linje 73E til og fra Nørreport st.
- 12 busser i timen til og fra Nørrebro, Brønshøj, Husum, Herlev og Ballerup på linje 350S
Efter metroens åbning og efterfølgende færdiggørelse af pladsen var Kgs. Nytorv pæn i omkring 7 år, indtil man fra 2010 begyndte at bygge metrocityringens station, der ligger inde mod Krinsen over for Det Kgl. Teater, en gangtunnel der forbinder den "gamle" og den nye station samt en ny hovedtrappe til denne gangtunnel, der erstatter den første hovedtrappe fra 2002 ved Ll. Kongensgade. Også i forbindelse med dette byggeri har der i en periode været omlægning af linje 1A og 26 i retning mod Christiansborg, så der kørtes med uret rundt om Krinsen.
Kommentarer
Ingen har endnu kommenteret dette indlæg.