Myldretid

Menu

Blog

(H)jul i Udkantsdanmark - del af 13/24

Af Thomas de Laine | Skrevet i (H)jul i Udkantsdanmark | Endnu ingen kommentarer

Nye læsere bør begynde med første afsnit.

Mandag morgen havde aldrig været Niels' livret. Og som om det ikke var slemt nok i sig selv, ringede vækkeuret ti minutter tidligere end det plejede. I den nye køreplan skulle Niels jo afgå fra Yderstolperup fire minutter før hidtil, fordi han skulle køre via Strutmølle.

Allerede inden afgang fra garagen drejede Niels den ene talrulle om fra '3' til '5'. Hans rute hed jo nu 561 og ikke længere 361. Rullefilmen var helt tydeligt ikke vant til at blive motioneret, men det gik da, uden at den knækkede. Niels gik ud foran bussen for at tage den nye beskiltning i øjesyn. Selvom der nu korrekt nok stod "561", var 3-tallet stadig fuldt læseligt. Det var nærmest brændt fast i glasset efter at have siddet der i årevis. Niels spekulerede på, om han mon overhovedet kunne gøre noget ved det?

Dagens første tur gik ellers fint. Lørdagens tøvejr var godt nok blevet afløst af ny kulde, men foreløbigt uden nedbør, så der var hverken sne eller is. Rettidigt samlede Niels de første passagerer op i Yderstolperup, herunder datterens nye udkårne. Ingen sagde noget til det nye rutenummer. Faktisk var alt som det plejede. Men Niels sørgede også for at lægge mærke til, om der manglede nogen, for det var måske ikke alle, der var opmærksomme på den nye, lidt tidligere afgangstid.

Flere minutter foran køreplanen rullede Niels ind foran Bøvelse Skole, hvor Jonas og de andre børn stod af. Niels kastede et blik på uret. Jo - fire minutter før tiden. Det var alligevel nogle dage siden, han sidst havde prøvet det. Til gengæld var bussen fra Rodløse åbenbart sent på den, tænkte Niels. Så var det, at det slog ham: Rodløse-bussen kørte jo ikke mere. Og han havde glemt at køre via Strutmølle! Så var det derfor, han var kommet foran køreplanen. Hvad mon bøden fra trafikselskabet ville komme til at koste? Jo, det var en ægte mandag morgen.

Busterminalen

Efter dagens sidste time på gymnasiet i Rettested var Casper cyklet direkte til Tryllebølle Busterminal. Heroppe mødtes et par af de ruter, der havde fået ny entreprenør og nye busser i forbindelse med weekendens køreplansskift. Det var nu MegaBus, der havde alle de busser, der kom på busterminalen i Tryllebølle.

Casper stillede cyklen ved siden af de to andre cykler, der stod i cykelstativet på busterminalen. Han kiggede sig omkring. Selve terminalen var anlagt i 1978 og lå på et areal, der vel nogenlunde modsvarede en fodboldbane. I alt var der indrettet 16 holdepladser til busser. Hver plads var forsynet med læskur, papirkurv osv. Dengang terminalen blev bygget, kørte der 14 busruter til Tryllebølle, og der var korrespondance mellem de vigtigste ruter to gange i timen. Billedet havde ændret sig noget siden da, så nu var der kun tre ruter, der anløb terminalen, og de havde ikke indbyrdes forbindelse.

Ved det ene af de 16 stoppesteder stod der en hel kødrand af mennesker, så Casper gik derover for at være skudklar. Lidt over køreplansat ankomsttid drønede én af MegaBus' nyeste busser ind på terminalen og hen til stoppestedet. Den var stopfyldt, men da Tryllebølle var endestationen, havde de mange ventende passagerer ingen grund til at være bekymrede. De skulle nok komme med.

Bussen skulle egentlig være afgået allerede et minut efter ankomsten ifølge køreplanen, men afgangstiden var allerede overskredet med flere minutter. Casper havde dog alligevel god tid til at fotografere, for det tog trods alt sin tid at få de mange mennesker ind og ud. Bussen kørte da også af sted igen for fuld fart i samme splitsekund, den sidste passager havde fået frakken inden for.

Tre kvarter senere kom en anden stopfyldt bus kørende ind på terminalen, ti minutter efter den skulle være afgået derfra igen. Det var en helt ny bus, MegaBus netop havde sat i drift. Den havde ikke engang fået reklamer på endnu. Casper skyndte sig at tage billederne. Bussen havde også travlt med at komme væk igen, så der på ny var øde på terminalen.

Casper syntes det var lidt komisk med terminaler som den i Tryllebølle. Der var plads til masser af busser, men der var stort set aldrig mere end én bus ad gangen, og den opholdt sig der kun ganske kort tid, fordi køreplanen var lavet så effektivt. Der var heller ikke mange mennesker. Kun lige op til en afgang, hvor en hel masse passagerer stimlede sammen omkring én bestemt holdeplads. Casper kunne ikke rigtig finde ud af, om det var hamrende effektivt eller det stik modsatte. Men hans cykel afgik rettidigt hjemad.

Går 3-tallet nogensinde af ruden foran skiltet på Niels' serie 7'er?
Bliver der ballade, fordi Niels glemte at køre via Strutmølle?
Hvorfor korresponderer busserne ikke længere i Tryllebølle?

Snyd ikke dig selv for den ucensurerede fortsættelse!

Kommentarer

Ingen har endnu kommenteret dette indlæg.

Kommentér

Skal udfyldes!
Skal udfyldes! Vises ikke.