Historiske indslag, bag om Myldretid, satiriske julekalendere og det løse.
<< Nyere indlæg | Ældre indlæg >>
En julekalender med struktur som en 7-Eleven-kø og bid som en morgensur teenager. Begynd med første og andet afsnit.
Da resultatet af udbuddet var blevet annonceret tilbage i foråret havde Boje glædet sig til at få nye busser. Han var begyndt at køre bus kort forinden, men syntes det var nogle forfærdelige apparater, han var sat til at køre rundt i. Og nu i december var de nye busser begyndt at komme i drift, mens de "gamle" var på vej ud. Han havde ikke prøvet de nye endnu, men håbede på forbedringer.
Dagens tjans var imidlertid med en af de "gamle" vogne, så det var en morgengnaven Boje, der rumlede af sted fra Hellebo Park i vogn 8715 klokken ti minutter i syv. Turen gik mod Helsingør station og videre ned til Prøvestenscentret som linje 803.
Allerede efter omkring fem minutters kørsel havde han oparbejdet et minuts forsinkelse, og den var vokset til det dobbelte, inden han nåede Snekkersten station. Med en indsats, som både Sirius og bussens plastic højlydt protesterede over, nåede han dog rettidigt frem til Prøvestenscentret. Pyha, tænkte han. To minutters pause.
Turen tilbage ville blive en af de slemme, forudså Boje, da han kørte af sted mod byen igen. For der ville være mange skolebørn, og så ville han blive forsinket igen. Han holdt dog nogenlunde skansen til Skansedalen, hvor Sirius gav ham et gult kort, og lidt efter var hans forsinkelse vokset til tre minutter. Og han havde troet, det var tilgivende forhold at køre i Helsingør!
Ved ankomsten til stoppestedet ved Grønnehave var forsinkelsen intakt, og eftersom han nærmede sig endestationen, stod det efterhånden klart, at forsinkelsen nu oversteg det "generøse" udligningsophold ved Hellebo Park. Boje bandede, mens en flok passagerer én ad gangen vraltede ud af bussen gennem de dobbelte midterdøre. Dobbelte midterdøre! Fattede folk da ingenting!? Da sidste mand var næsten ude, iværksatte Boje i al hast dørlukningen, og 14 sekunder senere var bremserne frigivet, så Boje kunne komme af sted.
Men Boje måtte straks hugge bremserne i. En halvtyk, blond, ung dame i joggingtøj og med et par store blå øjne, som der bestemt ikke gemte sig noget bagved, løb skråt ud over vejen fra fortovet på den anden side og vinkede med armene, da hun stoppede midt på kørebanen få meter foran Boje. Da han holdt helt stille, vraltede hun hen til fordøren for at komme ind. Boje rystede på hovedet og kørte videre uden at tage hende med.
Han nåede Hellebo Park med tre et halvt minuts forsinkelse, og kom derfra igen på få sekunder. Ruderne blafrede, så hurtigt gik det. Og han var sikker på at have glemt noget med skiltet, rejsekortet eller noget helt tredje. Men det var ikke det værste. Boje skulle pisse. Det måtte blive en anden dag.
Genforening
Først på aftenen havde de fire venner aftalt at mødes i Simons forholdsvis nyerhvervede studenterhybel på Ørnevej i København for at planlægge deres første mission i rullefilmenes, linjekøreplanernes og bolsjestribernes navn. Da Boje ankom, var det Therkild, der lukkede ham ind.
"Godt du kom!," sagde Therkild. "Tag en ølkasse, og sæt dig ned."
Det var lidt koldt, men døren stod alligevel åben ud til altanen, hvor Stephan og Simon stod med hver sin øl i hånden og diskuterede højlydt:
"Var det derovre?," spurgte Simon, mens hans pegede ud i mørket.
"Nej, nej, nej!," var det oprevne svar fra Stephan, som tog fat om sin unge vens arm, drejede den 90 grader, og råbte "dér!".
"Har der været garage, hvor zig-zag-husene er!?" Det var tydeligvis ny information for Simon.
"Ungdommen nu til dags!," afbrød Therkild dem. "Kommer I ikke inden for? Her fryser!"
"Personer fryser, ikke steder," korrigerede Simon, men klappede i, da han blev mødt af Bojes trætte blik. "Hvad er planen?"
Therkild, Stephan og Simon slog sig ned sammen med Boje på en ølkasse, en tom havestol henholdsvis en trappestige, som vist havde været brugt til at male i lejligheden. Stephan hev blok og kuglepen frem og skulle til at lægge dem på bordet, da han fik øje på en tydeligvis hjemmetrykt rapport i A4-størrelse, som lå på bordet. "Hvad fanden er det?," udbrød han.
"Det er vores projekt," sagde Simon. "Vi har lige afleveret. Det er faktisk noget med busser!"
"Ja, det kan jeg godt se...," sukkede Stephan.
Therkild lænede sig frem og samlede rapporten op. Den var åbenbart begået af en gruppe bestående af Anders Langeskov, Emil Voith Kildedal, Sesilje Magdalene Henriette Flintholm og så selvfølgelig Simon Jægerspris-Christiansen. "Takstgrænsen som social konstruktion," lød titlen.
"Du læser godt nok på RUC, hva'?," sagde Therkild, mens han rystede på hovedet. "Har I virkelig fået godkendt dét emne?"
"Ja," forsvarede Simon deres frembringelse. "Vores vejleder sagde, at det er godt at vælge en problemstilling, hvor man føler harme. Det giver drivkraft i projektarbejdet."
"Javel...," var Therkilds opgivende reaktion.
"Det var Emil, der fik idéen. Han fik en bøde i 500S i august, fordi han ikke havde zone 2," forklarede Simon.
"500S kører sgu da heller ikke gennem zone 2!," indvendte Stephan.
"Jo, det gør den. Der er lige en stribe af zone 2 mellem Ørestad og Avedøre Holme. Han klagede også over den bøde. Men de gav ham ikke medhold. Nu er den i Ankenævnet," redegjorde Simon.
"Sagde han til kontrollørerne, at zone 2 bare er en social konstruktion?," spurgte Therkild gnækkende.
"Ja. De forstod den ikke," smilede Simon.
"Det gør jeg fakisk heller ikke," erkendte Stephan. "Hvad er en social konstruktion?"
"Gør dig selv og alle andre en tjeneste og lad være med at sætte dig ind i det," sagde Therkild.
En plan og et vægmaleri
Stephan var gået entusiastisk til værks, nu da han var kommet ombord på skibet igen. Faktisk havde han taget et forslag til den første mission med til mødet på Ørnevej. Og Therkild havde tilgivet knytnæven. Sagde han da.
"Okay," sagde Stephan. "Planen er, at i morgen - eller hvornår Thomas føler sig kreativ - så skal vi på en lille studietur tilbage i tiden for at lære noget om rulleskilte. Og manipulere nogle mennesker lidt, så der bliver ved med at komme rulleskilte i de nye busser. Turen går til Jylland!"
"Til udlandet!?," udbrød Therkild, Simon og Boje kirstenwalthersk i kor. Det fik næsten Simon til at glemme, hvordan han afskyede, når forfattere nævnte sig selv i deres historier. Og det var da helt usmageligt, når det skete i en replik.
"Det lyder spændende," sagde Boje, da de havde grinet af. "Og Simon, du sagde, at du måske havde et nyt medlem til gruppen?"
"Nå ja." Simon begyndte at forklare. "Han virker som om, han har mange nye idéer. I kender ham godt lidt. Det er Niels fra Avedøre Holme."
Therkild så betænkelig ud.
"Men altså... Vi kan også vente med at inddrage ham til senere."
"For helvede!," udbrød Boje rasende. De andre så forskrækkede på ham. "Prøv at se her!," vrissede han, nærmest med fråde i munden, og viste sin mobiltelefon til de andre.
"Få nu styr på jeres fede chauffføre!!!#¤," indledte Anne BiBi Jenzen sit opslag på Movias Facebook-væg. "Her til morges stod jeg og vented i 20 minuter på 803-en ved Gernosvej og så kør det tyke sviin bare fra mig !! Han hade set mig. Det 8 gang i denne uge. Håber i snar for styrt på det. Hils en vred kunde."
Movia begræd hendes kedelige oplevelse og bad hende notere detaljerne i en formular på deres hjemmeside. Så skulle de nok undersøge sagen. Det lovede Anne BiBi Jenzen at gøre, og hun formulerede det, så det lød troværdigt.
Kommentarer
Det er fandeme sjovt! :-)
Som vanligt, masser af gode detaljer. Meget er nok temmeligt indforstået, men jeg fanger i alt fald nok til at more mig kosteligt!
Andet afsnit i en julekalender med struktur som en Clement-debat og bid som Clement Kjersgaard. Begynd med første afsnit.
Valgdagen var oprunden. Therkild tog tidligt af sted fra arbejde for at aflevere sin stemme. Og ikke mindst for at køre forbi Stephan og aflevere en undskyldning. Han var stadig meget i tvivl om, hvordan begge problemer skulle gribes an. Skulle han alligevel stemme ja denne gang? Tvivlen nagede, indtil han fik øje på en række med tre valgplakater, der hang lige over for parkeringspladsen: "Hjælp Politiet med at optrevle pædofile netværk", "stoppe kvindehandel" og "bekæmpe indbrudsbander", lød budskaberne. Nu var han ikke i tvivl længere. Men hvad skulle han sige til Stephan?
Ikke et ondt ord om Berlingo'er
Therkild parkerede på Hyldegaardsvej en bagatel fra Stephans adresse. Der var jo ikke nogen grund til at invitere til gengældelse for Berlingo-eksplosionen sidste år. Han tog en dyb indåndning, tog den medbragte gave ud af bagagerummet og bevægede sig mod den rette hoveddør.
Therkild ringede på. Sekunderne begyndte at gå, mens han kunne mærke sit hjerte banke hurtigere. Hvordan ville det mon gå? Ville Stephan overhovedet være til at tø op? Eller var det så heldigt, at Stephan bare slet ikke var hjemme? Det var ikke til at vide, for Stephan svarede hverken på opkald eller beskeder.
Det var ikke så heldigt. Døren gik op, og Stephan så bistert på sin gamle, undskyld, tidligere ven.
"Jeg har taget en siderulle med," sagde Therkild, og rakte offergaven frem mod Stephan.
Efter kort at have underkastet gavens udvendige fremtræden en kritisk vurdering, lukkede Stephan både rullen og Therkild ind.
"Vi er altså godt klar over, at det var over stregen, det med bilen," forklarede Therkild. "Det var steget os til hovedet. Men du fik jo en anden Berlingo af forsikringen."
Stephan mumlede noget om selvrisiko, men udpegede alligevel en sofaplads til Stephan, mens han rullede gaven ud: "Søborghus", "Emdrup", "Skovshoved", "Klampenborg", "Ikke i rute"...
"Okay, jeres undskyldning er noteret! Var der andet?," spurgte Stephan, stadig med bitterhed i stemmen, men tydeligt tilfreds med gaven.
"Vi vil gerne have dig tilbage i folden," forklarede Therkild, "og så tænker vi da lidt på nye eventyr. Vi har tre mål nu: Rulleskiltene, de trykte køreplaner og S-bus-striberne skal tilbage!"
"Vil I stadig ikke slå nogen ihjel?"
Therkild tøvede lidt. "Har du nogen forslag?"
"Jeg kommer på noget," sagde Stephan. "Men hvis jeg skal være med, skal vi have ét mål mere: Trafikservice skal gå over til Berlingo'er!"
Men...
Således enige begyndte de to venner at opdatere hinanden på de seneste elleve måneders begivenheder. Ligesom aktuelle begivenheder blev vendt.
Stephan og Therkild havde bestemt aldrig delt holdninger om alt, så de undgik ikke at krydse klinger om dagens folkeafstemning. Therkild fortalte om, hvordan han aftenen forinden havde dyrket sin tvivl ved at se en ekstraudgave af "Debatten" om afstemningen.
"Der kan da ikke være kommet noget uventet frem i det program," mente Stephan. "Medmindre altså de hev en trold op ad æsken!"
"Det gjorde de faktisk lidt," svarede Therkild. "Både Mimi Jakobsen og Bjørn Elmquist var med."
Stephan hostede lidt af sin kaffe op igen. "Ja ja. Ex-politikere er nu tit mere tålelige end aktive politikere."
Therkild tog en slurk af sin kop, mens han tænkte, at Stephan havde ret. Af programmets vedvirkende havde han egentlig selv mest lyst til at stemme på Hausgaard eller Grøndahl.
"Er du godt klar over," gnækkede Stephan, "at hvis det bliver et ja i aften, kan Politiet endelig anholde fru Dideriksen?"
"Du tilgiver nok, men glemmer aldrig," konstaterede Therkild med et smil, selv om han nu ikke ligefrem mente, at den gamle HT-formand ligefrem kunne regnes for kriminel. "Du hører til i gruppen!"
"Ja. Men hvad skal vi så? Sådan rent praktisk?," spurgte Stephan.
"Altså, vi andre synes jo, der stadig er noget potentiale i de der tidsrejser. Selv om vi ikke har været så gode til dem. Men hvis vi skal lave noget om, så er det stadig en måde at få ændret nogle beslutninger på."
Stephan gned sin hage, som han gjorde, når han udtænkte snedige planer. "At få ændret nogle beslutninger...", gentog han. "Hvad med, at vi prøver konceptet af. Vi tager tilbage til lige før 18. maj 1993, og sikrer os, at det bliver et nej til forbeholdene!"
"Nej!" Therkild rystede på hovedet. "Vi kan tage tilbage til lidt inden 2. juni 1992 og sikre et ja!"
21. oktober 2015
Efter godt tre kvarters diskussion uden særlige formildende omstændigheder havde de en aftale: Ud til Femvejen, tre omgange mod køreretningen, og et besøg bare cirka seks uger tilbage i tiden: Onsdag 21. oktober 2015. Så kunne de tage nogle billeder af 300S, 400S og 600S-busser på S-bussernes 25 års jubilæumsdag. Det burde man da egentlig have gjort...
De to venner jokede om løst og fast, mens de fik jakker og sko på. Netop ude af hoveddøren, var Therkild ved at dø af grin over Stephans grove vittighed om Boje, da Stephan med hård stemme og et ansigt, der lignede en rosin, sagde: "Vi tager din bil!".
Therkild og Stephan kørte i førstnævntes Volvo til Femvejen, og tog tre omgange med uret. Og pludselig gik turen ud mod Lyngby ad Jægersborg Allé - uden valgplakater og med lidt flere blade på træerne.
Vel ankommet til Lyngby station traskede de over mod 400S-stoppestedet. Kameraerne var skudklare, og stemningen god. Men de bemærkede også, at det var koldere end den dag i december, de kom fra.
En blåhjørnet Citaro lagde an til landing, og begge hævede de kameraerne for at sætte søgeren for øjet. Stephan benyttede lejligheden til at give Therkild en knytnæve, der sendte ham lige i fortorvet. "Så husker han ikke for meget," mumlede han.
Stephans billeder blev gode.
Og nu var vennerne kvit.
Læs mere om Femvejsbandens kommende ulykker i næste afsnit af julekalenderen. Med struktur som næseblod og bid som en gammel ven, der er bitter over et eller andet.
Kommentarer
Ingen har endnu kommenteret dette indlæg.
Første afsnit af en julekalender med struktur som en Rudolf Steiner-skole og bid som en velopdragen puddel.
Simon var sur! Man skulle godt nok finde sig i meget, syntes han. Tidligere på året havde han valgt at supplere SU'en med at køre afløservagter som buschauffør, og nu - den første december - sad han dér bag rattet i sin bus på Glostrup station. Ikke alene skulle han tåle dette og dertil hørende ulemper som f.eks. passagerer; han skulle også køre i linjens eneste tilbageværende Volvo B12BLE, hvilket han hadede. Alt sammen bare for at få en julekalender til at gå op og passe med en søgt titel.
Han kiggede på uret, mens den nærmede sig 13:12 og vagtens første afgang. Selv om visse andre entusiaster syntes, at de få resterende tidlige B12BLE'er var sjove, var de aldrig faldet i Simons smag, og han havde ikke ændret mening her på deres gamle dage. Så det var med et dybt suk, han tretten minutter over ét lukkede dørene og svingede 1644, undskyld 1589, ud over fodgængerovergangen og af sted mod Operaen.
Klip kort, men kun en enkelt tur
Det havde været et stille år i Aktionsgruppen Sprinterfrit Danmark. Stephan havde de slet ikke set noget til, siden de havde befriet ham for Berlingo'en sidste jul. Boje var, ligesom Simon, begyndt at køre bus, og de havde begge - indtil nu da - undgået garager med Sprintere. Men som Therkild tørt havde bemærket for nylig, så kunne det vel ikke ligefrem regnes for en succes. Slet ikke, når deres andet store mål, klippekortets bibeholdelse, var glippet i årets løb. Faktisk kunne man sågar nu få penge for sine ubrugte klippekort!
Egentlig burde man gøre noget, men aktionsgruppens medlemmer havde hver især travlt, og dertil kom kurren på tråden i forhold til Stephan, der trods alt havde været gruppens primus motor i første runde. Hvad skulle man så finde på? I aften, når Simons delevagt var slut, skulle de alle tre mødes på Sporvejen for at gøre status.
Sporvejen
Ved 19-tiden drønede Simon ind mod byen efter at have stillet 1589 i garage i Ejbys industrikvarter. Det blev nok sidste gang, han kørte i dén, tænkte han. Heldigvis da. Men den havde en enkelt formildende egenskab, nemlig at den stadig som eneste bus i miles omkreds, linje 4A fraregnet, havde punktmatrixskilte. Men så sukkede han igen. Der fandtes ikke noget værre, end når forfattere saver deres pointer ud i pap for læserne i stedet for at gå ud fra, at de godt kan tænke selv.
Trods juletrafikken nåede han frem til Gråbrødretorv lidt før otte. Men det var jo også en rigtig bil, han kørte i, og ikke en Berlingo. Boje og Therkild sad allerede og debatterede gamle dage, det vil sige dage før 1982, og så de helt gamle dage, altså dem før 1972, hvor der jo let kunne henvises til eksempler i caféens lokale.
"Så lykkedes det!," hilste Simon, og tilføjede: "Der bliver sgu aldrig lavet en café med stolper i Melonengelb og stole med blåt betræk og prikker."
Mad og drikke blev bestilt, og Simon hev notesblokken frem. Nu var det tid til at lægge planer for, hvordan samfundet kom videre.
RAL 1028 og vi skal videre
Men der var problemer. Mange problemer.
"Jeg savner altså Stephan," småjamrede Therkild.
"Vi har brug for nogle nye mennesker!," konstaterede Simon.
"...og et formål," vrissede Boje.
Dybt suk boret rundt.
"Jeg har da tænkt på, om ikke det var noget for Jens?," sagde Boje henvendt til Simon. De var jo fra samme område.
"Det tror jeg ikke." Simon rystede på hovedet. "Men Hans eller Knud fra Roskilde, måske?"
"Arh," sagde Therkild. "De er altså alle sammen lidt for langt ude på bøhlandet. Jeg synes hellere, vi skal spørge Iver eller Anders eller måske Søren."
En ny pause blev brugt på at tømme glassene.
"Faktisk," sagde Therkild, "så savner jeg ikke bare Stephan. Vi har også brug for hans bil, hvis vi skal lave de tidsrejser."
"Nej, nej, nej!" Simon var tydeligt irriteret over både Therkilds misforståelse og forrige års manglende fortællemæssige præcision. "Det var Femvejens rundkørsel, der gjorde at vi kunne rejse i tid - ikke den møgøse!"
"Jeg savner stadig Stephan," svarede Therkild tørt.
Der blev kigget i mobilerne nogle minutter.
"Vi mangler faktisk også et formål... Klippekortet er tabt. Og jeg tror ikke rigtig på, vi slipper for minibusser fremover," vovede Therkild at sige.
"Jeg har nogle idéer," sagde Simon.
Typisk ham at forestille sig, at man kunne ændre verden, tænkte Boje, men hvad: Der var jo alligevel ikke rigtig nogen gruppe til at udføre hans planer.
"Vi skal sætte ambitionerne lidt ned. Så skal det nok lykkes! Vi skal have genindført rulleskiltene. Og de trykte køreplaner," fortalte Simon med armene oppe.
De andre så nogenlunde anerkendende ud, så han tilføjede også det sidste punkt: "Og bolsjestriber på S-busserne!"
De tomme glas og tallerkner forsvandt, og nye øl kom på bordet. Nu skulle der arbejdes!
"Okay så," sagde Therkild. "Jeg vil da godt melde mig til at få Stephan tilbage i flokken. Men så kommer vi altså nok til at behandle Berlingo'erne pænt. I hvert fald indtil missionen er gennemført."
Boje nikkede.
"Hvad bliver navnet så?," spurgte Therkild. "Foreningen til Genindførelse af Rulleskilte?"
"Bolsjestribernes Befrielsesfront?," klukkede Boje.
"Eller: Køreplanens Kamp Klan!!?," triumferede Simon.
"Den må du endnu længere ud på landet end Skibby med..." Therkild rystede på hovedet.
"Det finder vi ud af!," sagde Boje. "Den kamp er tabt på forhånd. Faktisk er det fuldstændig håbløst. Men jeg er frisk!"
"Godt!," opsummerede Simon. "Jeg skriver manifestet, Boje prøver Femvejen af i sin bil, og Therkild siger undskyld til Stephan."
"Hov! Jeg skal ikke sige undskyld!?," protesterede Therkild. Men lige lidt hjalp det. Therkild skulle sige undskyld.
Kommentarer
Ingen har endnu kommenteret dette indlæg.
En tiltrængt forårsrengøring på Myldretid har givet anledning til, at "Video" og "Links" er forsvundet fra menuen. Fælles for begge områder var, at der ikke var sket opdateringer gennem flere år, og ikke mindst at jeg ikke længere har ambitioner om at gøre noget ved det.
Dermed er der kommet lidt mere på listen over tidligere indhold, der ikke længere findes på Myldretid, men som alligevel er "arkiveret" og tilgængeligt. For at have en samlet indgang og rodekasse til den slags, har jeg lavet Off-peak. Som navnet antyder, indholder Off-peak alt det, der ikke er Myldretid, bl.a. videoerne.
Off-peak linker fra åbningsdagen (som er i dag) til videoerne på YouTube og til arkivet med gamle indlæg i Myldretids forum (nedlagt 2008), på S-togspostlisten (uddød ca. 2008) og på Metropostlisten (nedlagt 2005). Endvidere er der links til visse af Myldretids søstersider mv. og til de vigtigste andre danske hjemmesider, der beskæftiger sig med Myldretids område på entusiastniveau.
Hvorfor ikke mere video og links?
Videoerne ligger fortsat på YouTube og kan findes via Off-peak. Tiden rakte ikke til at vedligeholde videohjørnet af Myldretid, og dertil kommer, at når jeg er ude i marken, går jeg mere op i at tage stillbilleder end i at optage video. Det er i praksis ofte enten-eller, eftersom det er svært at betjene mere end ét apparat ad gangen. Dermed ikke sagt, at der ikke kan komme nye videoer til, men de bor i så fald som udgangspunkt ikke på Myldretid.
Linksamlingen har eksisteret i 16 år, men har ikke været opdateret de sidste 4. Årsagen til de manglende opdateringer er den samme, som årsagen til at linksamlingen nu er blevet fjernet: Alle og enhver bruger i dag Google i stedet, når de skal finde en hjemmeside. I øvrigt er det overraskende opdateringstungt at vedligeholde en linksamling. Jeg er dog klar over, at der er nogle mindre entusiastsider, der mister synlighed ved, at linksamlingen er fjernet, og det er i virkeligheden nok den væsentligste pris.
Forårsrengøringen skal i øvrigt ses i forlængelse af tidligere oprydninger det seneste års tid, hvoraf det mest synlige nok var, at 44 artikler i "Baggrund & historie" tilbage i august blev erklæret forældede og principielt ikke bliver opdateret mere.
Kommentarer
Det er for mig fuldt forståeligt, at Thomas de Laine "trækker stikket" med hensyn til video. Jeg kan om nogen bevidne, at det er en tidskrævende sport at producere videofilm. Det er ofte ikke selve optagelserne, men den proces at man efterfølgende skal redigere sig frem til noget, folk kan holde ud at se på.Thomas har også helt ret i, at det er umuligt at filme og tage billeder samtidigt. En jernbaneentusiast forsøger alligevel med videokameraet på stativ, samtidig med at han skyder løs med DSLRen. Det lyder mildt sagt ikke smukt, at høre et damptog køre forbi til lyden af et DSLR :-(
Jeg vil dog ufortrødent fortsætte med videokameraet. Der ligger meget video "på lager" med ikke længere eksisterende busser/linjer og sommeren 2015/16 vil blive tilbragt på 5A/300S.
Mandag 5. januar 2015 blev Københavns linje 66 afkortet fra Kvæsthusbroen/Sankt Annæ Plads til et sted, som busentusiaster nok vil være tilbøjelige til at kalde Holmens Bro. Det var nemlig det, stedet blev kaldt i køreplaner og på skilte, mens der gennem mange år var et par buslinjer med endestation dér.
Linje 37 kørte fra 1951 til 2002 og havde alle årene sin endestation i City ved Holmens Bro. Når busserne ankom fra Knippelsbro, kørte de lige ud frem til et stoppested, der udgjorde endestationen, i Børsgade mellem Børsbroen og Holmens Bro. Børsbroen er broen, der forbinder Bremerholm med Børsgade og Knippelsbro, og som i dag bruges af linje 350S, mens Holmens Bro er broen, der forbinder Holmens Kanal med Christiansborg Slotsplads og nu om dage bruges af bl.a. linje 1A. Ved afgang kørte linje 37 frem til hjørnet ved Holmens Bro og rundt om Holmens Kirke ad Holmens Kanal og Børsbroen tilbage over Knippelsbro.
Linjeføringen kan ses på dette rutekort fra 1989 (PDF). En overgang fra 1960 til en gang i 1970'erne (præcisér gerne, hvis du kan!) kørtes der ikke rundt om Holmens Kirke, men vendtes i en rundkørsel på Christiansborg Slotsplads - se linjekortet fra 1968 (PDF). Lad dette i øvrigt være en slet skjult reklame for det nye elektroniske arkiv med gamle linjekort og køreplaner mv., som du også kan bidrage til. Se arkiv.zone20.dk.
Bus på Ved Stranden 19. november 1983. Bussen i baggrunden holder på selve Holmens Bro. Linje 41 betjente også stedet, som det ses, men den havde ikke endestation her. Foto: Niels Hertz.
Selv om Holmens Bro egentlig ikke ligger særlig centralt for City, var der endnu en linje med endestation her. Linje 43 mod Tagensvej, Lersø Parkallé, Emdrup, Søborg og Bagsværd havde helt frem til midten af 1990'erne endestation her i form af sløjfekørsel ad bl.a. Holmens Kanal og Ved Stranden med stoppested mange af årene på Ved Stranden (linjekort fra 1974, PDF).
Tiden går imidlertid hurtigt, og skolernes undervisning i bushistorie lader en del tilbage at ønske, så jeg var lidt spændt på at se, hvad Movia nu havde fundet på at kalde linje 66' "nye" endestation på destinationsskilte og i køreplanerne. Da man fra april sidste år midlertidigt afkortede 1-2 ture i timen på linje 22 til den intakte, men længe ubenyttede, busvendesløjfe for linje 10 m.fl. (1975-96) ved hjørnet Byvej/Kettevej i Avedøre, brugte man ikke samme navn på destinationsskiltene som i gamle dage, nemlig "Avedøre Byvej". I stedet fører busserne skiltningen "Kettevej, Sløjfen". Nu er "Avedøre Byvej" på ingen måde den evige sandhed, men udover at folk i den anden ende af linje 22 (Husum, Brønshøj og Vanløse) nok ikke i almindelighed aner bare nogenlunde, hvor Kettevej skal findes henne, er tilføjelsen "Sløjfen" helt og aldeles overflødig (de tekniske undskyldninger for dén beskiltning kan vi tage en anden gang).
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, men denne linje 22-bus kører til Avedøre. Foto ved Flintholm station 18. oktober 2014: Thomas de Laine.
Spørgsmålet er så, hvad linje 66' nye endestation i praksis bliver kaldt, men også hvad den måske burde kaldes?
For at tage det sidste først, så er der nok ganske mange københavnere, der vil være alvorligt i tvivl om, hvor "Holmens Bro" ligger henne, hvilket kunne tale for netop ikke at bruge det gamle navn igen. Kendskabet til eksistensen af en "Holmens Kirke" og kirkens beliggenhed er nok trods alt større. Andre pejlemærker i området så som Christiansborg og Knippelsbro er vel endnu bedre kendte, men måske for uoverskuelige til at fungere som nogenlunde entydige stedfæstelser (er det f.eks. Slotsholms- eller Christianshavnssiden af Knippelsbro, der er tale om?). Derimod kunne "Børsen" sikkert være et godt navn, forstået sådan, at Børsen som "stednavn" er både velkendt og nogenlunde præcist.
Hvad angår det faktiske om linjens "nye" endestation, kan følgende observeres:
Når busserne ankommer til Christiansborg Slotsplads fra Slotsholmsgade (linje 66 overtog fra december-køreplansskiftet igen betjeningen af Christians Brygge fra linje 9A) kører de over selve Holmens Bro og til stoppestedet i Holmens Kanal for linje 1A og 26 mod Østerport, hvor eventuelle passagerer afsættes. Dette stops officielle Movia-navn er "Holmens Kirke", og det var før blot et almindeligt stoppested for linje 66 mod Kvæsthusbroen. Nu har det fået teksten "66 Afsætning" på den gule stoppestedstop. Efter afsætning køres tom rundt om Holmens Kirke, altså til højre forbi Nationalbanken, over Børsbroen og til højre igen ad Børsgade frem til det gamle endestationsstoppested for linje 37.
Denne linje 66-bus har netop afsat passagerer i Holmens Kanal ud for Holmens Kirke og er nu tom på vej til Børsbroen for at komme til den gamle linje 37-endestation. Bemærk, at bussen skilter den nu ubetjente destination Kvæsthusbroen. Sådan skiltede alle de linje 66-busser, Deres udsendte så på den første dag med den nye endestation. Foto: Thomas de Laine.
"Linje 37-endestationen" ligger ved stoppestederne for linje 2A, 9A og 40 mod Hovedbanegården (med officelt navn "Børsen"), men trukket længere tilbage mod Knippelsbro. Linje 66 har ikke nogen passagerudveksling her, og der findes heller ikke læskærm og stoppestedsstander, men busserne udligner på stedet (dog er der vist en tendens til at udligne ude i den smalle del af busbanen lidt nærmere Knippelsbro, så afgang bliver nemmere). Ved afgang køres der over i venstresvingsbanen mod Slotsholmsgade, hvor der optages passagerer ved stoppedet med det officielle navn "Børsen" (der var og er ikke noget korresponderende stoppested i Slotsholmsgade i modsat retning).
En linje 66-bus udligner ved det stoppested, der indtil 2002 fungerede som endestation for den gamle linje 37. Fotografen har ryggen til Holmens Kirke, mens Børsen udgør baggrunden for bussen. Foto: Thomas de Laine.
I den tekstmelding om ændringen, der 5. januar var at finde på Movias hjemmeside, bruges der ikke noget entydigt navn for endestationen:
Linje 66 kører kun til Holmens Kirke
Linje 66 kører i retning mod Kvæsthusbroen kun til Holmens Kirke. I retning mod Emdrup kører bussen fra stoppestedet Børsen i Slotsholmsgade. Det betyder at bussen ikke kører til stoppestedet Holmens Kirke, Tordenskjoldsgade, Nyhavnsbroen og Kvæsthusbroen. Det gælder fra den 05-01-2015 kl 5:00 Det skyldes forskellige vejarbejder i Toldbodgade og Sankt Annæ Plads.
De gule sedler på stoppestederne på den nu helt ubetjente rute gennem Holbergsgade til Sankt Annæ Plads/Kvæsthusbroen (linje 11A blev nedlagt ved nytår) bekendtgør, at linjen "afkortes ved Børsen".
Man er altså ikke konsekvent, men det er måske tilsigtet og hænger sammen med navngivningsproblematikken: Linje 66 betjente tidligere stoppestedet "Holmens Kirke" i begge retninger, idet navnet i retningen mod Emdrup dækker over stoppestedet fælles med linje 1A og 26 i Holmens Kanal lige øst for Bremerholm. Havde man skrevet på stoppestederne, at linje 66 blev afkortet ved Holmens Kirke, kunne nogle passagerer måske finde på forgæves at afvente linje 66 ved stoppestedet i Holmens Kanal.
Det fremgår i øvrigt videre af de gule sedler, at ændringen kun forventes at vare til ultimo april 2016. Baggrunden for afkortningen af linje 66 er, at byggeriet af en parkeringskælder ved Skuespilhuset medfører en spærring af Sankt Annæ Plads. Om linjen vender tilbage til Holbergsgade og Kvæsthusbroen, når det kommer til stykket, må tiden vise. Antallet af passagerer på strækningen var behersket, og dem, der var, har ikke langt til mere højfrekvente alternativer.
Inde i busserne findes et hængeskilt om afkortningen, hvor det hedder, at linje 66 cirka et år frem kun kører mellem Emdrup Torv og Holmens Kirke, og at dette skyldes vejarbejde. Altså en helt tredje nuance af såvel varighed som endestationsnavn.
Opslaget på stoppederne på den nu ubetjente linje 66-rute - her fra Sankt Annæ Plads.
Hængeskiltet i busserne.
Køreplanen på Movias hjemmeside er i skrivende stund ikke ændret. Her vises simpelthen køreplanen fra 14. december 2014, som inkluderer strækningen helt til Kvæsthusbroen!
Hvad skilter busserne så? På premieredagen, mandag 5. januar, kørte busserne på linje 66 endnu med skiltningen "66 Kvæsthusbroen". Spændingen er dermed intakt, men den må antages at blive forløst snarest.
Kommentarer
Mht. linje 22, så er det Movias køreplanlægger, som klart mener, at Avedøre Byvej er misvisende for så tror folk den kører til Avedøre St.!!?
I starten programmerede jeg vores manuelle skiltning med Avedøre, Byvej/Kettevej, som vi heller ikke hørte et ondt ord for :-)
Et billede af linje 22 med skiltningen "Avedøre, Kettevej/Byvej" taget 5. maj 2014 kan nu ses her: http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=4714
Sådan set er det nok rigtigt, at mange vil tro, at der med "Avedøre" menes området omkring S-togsstationen af samme navn. Tilsvarende vil de fleste nok opfatte f.eks. "Ishøj", "Greve" eller "Jersie" som byerne langs stranden/S-banen og ikke de gamle landsbyer lidt længere inde i landet.
Men med "Kettevej, Sløjfen" overlader man da passagererne helt til sig selv...
Linje 93N har igennem længere tid også skiltet "Oldvejsparken" fra Københavns Rådhusplads, hvilket også er helt håbløst! Nu håber jeg at min skiltefil kommer i igen, og så står der "Gevninge, Oldvejsparken" - måske burde der stå "via Roskilde St.", men så langt så godt.
66 kører i dag med destinationen Holmens Kirke på busserne.
Du har glemt at nævne linje 19. Da Metroen blev åbnet 20.10.2002, blev linje 19 forkortet fra Lufthavnen til en sløjfe med uret Havnegade>Børsbroen til Børsen (Christiansborg) og retur til Nordhavn st. Pga. klager blev linjen dog allerede 12.1.2003 forlænget til Amager Centret og sløjfen omkring Holmens Kirke blev nedlagt. Behovet for linje 19 var ikke større end at hele linjen blev nedlagt 16.3.2008 - og forinden var aftenkørslen stoppet fra 24.8.2003.
Linje 66 får i øvrigt ny køreplan fra 25.1.2015, så endestationen bliver Børsen i begge retninger (dvs. både af- og påstigning).
I dag står der »66 Børsen« som destination i stedet for »66 Holmens Kirke«.
"66 Børsen" på busserne! En gang i mellem får man tingene, som man gerne vil have dem :-)
30 juni - nu kører linje 66 igen til Holmens Kirke
<< Nyere indlæg | Ældre indlæg >>